Meer doden door minder brandweer?

Meer doden door minder brandweer? 25 april 2011 | BHV  uit ARBO ON LINE

Kunt u ook in de toekomst vertrouwen op de brandweer? Helemaal zeker is dat niet. Zo zou het langer kunnen gaan duren voor een bluswagen ter plaatse is. En of daar dan genoeg brandweerlieden in zullen zitten, is de vraag. Volgens Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie blijft de veiligheid desondanks op peil, maar de bonden voorspellen meer doden.

 

Breekt er bij u brand uit? Dan komt er, in het ideale geval, binnen 8 minuten een bluswagen aanrijden, met daarin 6 brandweerlieden. Die proberen niet alleen het vuur zo snel mogelijk te bedwingen, zo nodig zullen zij ook het pand binnengaan om eventuele collega's te redden.

 Maar dat zou binnenkort wel eens kunnen veranderen. Minister Opstelten wil de brandweer overhevelen van gemeentes naar 25 veiligheidsregio's. En hij zegt erbij dat het mogelijk is – en ook verantwoord – om te besparen op materieel en menskracht. 
Wel verzekert hij de Tweede Kamer dat de bezuinigingen binnen de perken zullen blijven. In Midden- en West-Brabant gaat het bijvoorbeeld om slechts 10 van de ruim 200 beroepskrachten en 66 van de ongeveer 1500 vrijwilligers. Verder moeten we 16 brandweerteams hun tweede bluswagen inleveren.

 Omdraaien
De bonden zijn niet gerustgesteld. Luister bijvoorbeeld maar Ruud van Vliet van de Vakbond Brandweervrijwilligers. 'De gemeentes en veiligheidsregio's zijn driftig om zich heen aan het kijken waar ze kunnen bezuinigen. En het vervelende is dat ze daarbij de boel dreigen om te draaien. De wet vermeldt duidelijke opkomsttijden en gemiddeld genomen kun je ervan uitgaan dat de brandweer binnen 8 minuten ter plaatse is. Natuurlijk, in landelijke gebieden is dat lastiger, maar nooit ofte nimmer mag de aanrijdtijd langer bedragen dan 18 minuten.'

Maar volgens Van Vliet nemen gemeentes en veiligheidsregio´s die 18 minuten nu als uitgangspunt. ´Ze kijken naar een kazerne en trekken dan een cirkel: die en die gebieden zijn allemaal binnen 18 minuten te bereiken. En dat betekent dat er binnen die cirkel ook geen andere kazernes hoeven te liggen. Gelukkig heeft de minister ons verzekerd dat daar niet mee akkoord zal gaan.´

 

Achtervang
Meer zorgen maakt hij zich over de plannen om brandweerauto's te laten uitrukken met minder mensen. 'Nu zijn dat er 6 per auto, en dat is niet voor niets. Aangezien een van hen op de auto moet passen, kun je in geval van nood met 3 brandweerlieden een pand in gaan om te zoeken naar achterblijvers. Je zorgt dan namelijk voor een achtervang: mochten die 3 in moeilijkheden komen, dan kunnen ze rekenen op die 2 collega's die buiten bleven. Als die backup ontbreekt, zul je dus sneller de beslissing nemen om een pand niet binnen te gaan. Met alle gevolgen voor de slachtoffers binnen.'

 Daar komt volgens hem nog bij dat die 6 mensen per auto aan de basis stonden van het Bouwbesluit. ‘Veel bedrijven hebben preventieve voorzieningen getroffen’, zegt van Vliet. ‘Zoals deuren en plafonds die de brand en aantal minuten kunnen tegenhouden. En dat aantal minuten is gebaseerd op een situatie waarin de brandweer komt aanrijden met 6 mensen. Als je in dat aantal gaat snijden, moet je dat Bouwbesluit dus aanpassen.´

 

Rookgassen
Daar kun je tegen inbrengen dat gebouwen tegenwoordig beter tegen brand zijn opgewassen. Uw vestiging uit 2005 zal minder snel in de as liggen dan het vooroorlogse pand van de buurman. Althans, zo luidt de redenering. Van Vliet is niet onder de indruk. 'Allereerst is het niet eens zo belangrijk hoe brandwerend het gebouw is; het gaat vooral om de inrichting. Er zijn maar weinig bedrijven die bij de aanschaf van het meubilair letten op brandwerendheid – en particulieren denken daar al helemaal niet aan. Bovendien: juist in die nieuwe panden zijn de afzonderlijke vertrekken vaak veel beter geïsoleerd. Daardoor kunnen de rookgassen zich gemakkelijker ophopen. Het gevolg: een groter risico op plotselinge explosies. Zal de Vakbond dus een streep halen door de bezuinigingen? Niet per se, zegt Van Vliet. 'Maar als je  gaat snijden, kun je dat maar beter goed voorbereiden. Je moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat bedrijven hun BHV-organisatie op orde hebben. Of dat ze zelfs een goed opgeleide bedrijfsbrandweer kunnen mobiliseren. Of desnoods dat ze brandmelders hebben hangen – die het ook blijven doen. Zolang je dat niet hebt geregeld, moet je ook niet gaan bezuinigen. '

 

Pilot
In de lopende pilots heeft hij in ieder geval weinig vertrouwen. 'De mensen die dadelijk de resultaten beoordelen, die horen niet bij een onafhankelijke deskundige partij zoals de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid. Nee, dat zijn dezelfde als degene die de plannen hebben gelanceerd. De slager keurt dus zijn eigen vlees, en het is zeer de vraag of wij daar nog bij willen worden betrokken. Misschien kun je inderdaad wel toe met minder kazernes. En misschien kun je inderdaad het aantal mensen op een wagen terugbrengen: naar 4 of 2 of een - plus nog een robot. Maar dan moet je dat eerst goed hebben onderzocht.'