Bedrijven

Bedrijfshulpverlening: informatie voor werkgevers  

Met het goed organiseren van bedrijfshulpverlening in uw bedrijf kunt u de gevolgen van ongevallen en brand inperken. Op grond van de Arbo-wet bent u verplicht bedrijfshulpverlening te regelen binnen uw bedrijf.

Het uitgangspunt voor het opzetten van de bedrijfshulpverlening binnen uw bedrijf is dat deze afgestemd is op de specifieke bedrijfssituatie. Die eigen situatie wordt vastgelegd in de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) die de Arbo-wet voor elk bedrijf verplicht voorschrijft.

De bedrijfshulpverlening heeft een voorpostfunctie. Omdat de bedrijfshulpverlener al op het bedrijf aanwezig is kunnen ze snel reageren. In afwachting van eventuele professionele hulpverleners kunnen zij zoveel mogelijk gevaar en letsel beperken.

Verder bent u er verantwoordelijk voor dat er contact wordt onderhouden met hulpverleningsorganisaties buiten uw bedrijf. Indien uw bedrijf minder dan 15 medewerkers telt kunt u deze taak zelf op u nemen, maar u kunt ook één van uw werknemers hiervoor aanwijzen.

U moet er ook voor zorgen dat uw werknemers zich in veiligheid kunnen stellen bij direct, ernstig gevaar. U kunt bijvoorbeeld een ontruimingsplan (laten) maken en dat onder de aandacht brengen van uw werknemers.

Wat kunnen wij voor u betekenen? 
Wij kunnen er samen met u als bedrijf voor zorgen dat uw BHV- organisatie is toegespitst op de restrisico’s en persoonlijke wensen/behoeften van uw bedrijf. Voor meer informatie en/of een afspraak kunt u contact met ons opnemen.